maandag 15 augustus 2011

londen

We hebben gisteren heel Londen gezien vanuit de Big Bus Toer. We hebben de blauwe toer gedaan met commentaar vanuit een audiosysteem met oortjes. De rode toer was met live comment. Het grootste gedeelte van de toer hebben we bovenin de dubbeldekker gezet. Dit was open, een grote cabrio bus dus in wezen. We zijn langs alle grote bezienswaardigheden geweest. De Big Ben, de house of parlements, de Tower Bridge, St. Pauls Cathedral, Covent Gardens, Oxfordstreet, noem het maar op. Van alles weten we nu wanneer het gebouwd is, wie de architect is enz. Nou ja, als we dat allemaal hadden onthouden. :)



We hadden kaartjes gekocht voor de Londen Eye, het enorme reuzenrad waarin je over heel Londen kan kijken. Dan hoefden we niet in de rij voor kaartjes. Dat was iets anders, we hoefden niet in de rij om kaartjes te kopen, maar wel in de rij om de kaartjes op te halen. Gelukkig was dit niet zo'n lange rij. Bij het kaartje voor de Londen Eye zat ook de toegang tot de 4D voorstelling die bij de Londen Eye hoort. Daar zijn we eerst in geweest. Dat was erg leuk, we stonden in een voorstelling waarbij je dan in de 4D voorstelling echt sneeuw op je kreeg, en de wind echt voelt.

Daarna zijn we in de rij gaan staan voor de Londen Eye. Dit ging sneller dan we dachten. Met zo'n 15 minuten waren we aan de beurt. Het was echt een heel mooi gezicht om over heel Londen heen te kunnen kijken.





We zijn weer op de bus gestapt om er weer uit te gaan bij de Londen Dungeon. Dat was een soort spookhuis. Daar hadden we ook van te voren kaartjes voor gekocht en dat loonde wel. De rij van mensen voor het loket duurde een uur en wij hoefden maar een paar minuten te wachten. Kaartjes zijn overigens wel erg duur, je bent voor een volwassenen zo 20 pond kwijt voor alle attracties, voor kinderen, en dat zijn ze tot 15 jaar, is het de helft van de prijs.
Eerst moesten we op de foto met mij in een hakblok en Matthijs erbij alsof hij mijn hoofd ging afhakken. Die foto hebben we niet gekocht. Daarna gingen we lopend een enge gang door. Elke keer moest je wachten voor een deur en ging je een andere ruimte in waar ze of een toneelstukje opvoerden met acteurs en je dan ergens van schrok, of het was gewoon een enge ruimte. We moesten bijvoorbeeld in kappersstoelen gaan zitten in het donker en dan hoorde je de stem van Sweeny Todd, de kapper die de kelen van zijn klanten doorsneed. Je stoel ging bewegen en je voelde lucht langs je nek gaan met de stem van Sweeny Todd achter je. Een andere ruimte ging het verhaal van Jack de Ripper en daar werd het ineens donker en kwam Jack de Ripper met een mes aan.



Ik werd zelf ook een keer naar voren gehaald in een Courtroom. Ik moest bij het bankje gaan staan en werd terecht gesteld omdat ik naakt op de tafel had staan dansen om mannen te lokken. Daarna had ik aan hekserij gedaan en was hij eruit gekomen. Daarbij wees ze op een man in het publiek. Ik kon er niets van want kijk maar eens naar het gezicht van die man. Ik moest mijn excuses aanbieden aan die man voor zijn gezicht en moest kiezen wat voor straf ik wilde. Doodstraf, opgesloten of mezelf voor gek verklaren en vrijgelaten worden. Toen ik koos voor de vrijheid moest ik eerst bewijzen dat ik gek was.....

Matthijs had mazzel, hij werd niet uit het publiek gekozen. Het duurde best lang, we zijn 90 minuten bezig geweest.



We hebben daarna even een broodje gegeten en zijn weer op de bus gestapt. Die zat een stuk voller als op de heenweg. We moesten eerst staan, later kregen we een zitplaats maar wel beneden. Dat was een beetje jammer, maar gelukkig was het niet zo lang meer. We zijn ergens in de buurt van het hotel uitgestapt. We moesten nog 10 minuten lopen.
Na een korte stop in het hotel zijn we geld gaan wisselen in Paddingtonstreet. We hebben daar ook wat gedronken. Matthijs mocht kiezen wat we gingen eten en het werd een echte Engelse pub/restaurant. Thijs had gegrilde kipfilet met sweet chilisaus en patat, ik had de traditionele fish and chips. Dat hoort er toch bij vind ik als je in Engeland bent.



Na het eten is Matthijs even alleen de hort op geweest en heb ik op een bankje voor het hotel zitten lezen met een kopje koffie. We zijn erg vroeg gaan slapen.

Nu maken we ons op voor een nieuwe dag Londen. Eerst maar maken dat we ontbijten, want de ontbijt "zaal" is erg klein. Gisteren waren we net op tijd, want we zaten nog maar net en er kwamen verschillende mensen die moesten wachten op de trap tot er een tafeltje vrij was. Die "zaal" is net zo groot als ons kantoor....

1 opmerking:

  1. Je was zeker wel blij dat je mee mocht doen in dat toneelstukje!!? Mooie foto zo hoog boven de Theems. Liefs nico Xxx

    BeantwoordenVerwijderen