zondag 17 april 2011

Perzikkruimelkoek

Gisteren heb ik een perzik kruimelkoek gemaakt. Hij is al bijna op. Ik heb het meeste meegenomen naar SKF want anders eten we het allemaal zelf op, en dat is toch teveel van het goede.



Het recept is:


  • 500 gram en een beetje boter (ja echt, 500 gram!)

  • ca. 1,25 kg abrikozen uit blik. Ik heb dus perzikken genomen want ik kon geen abrikozen vinden. Appel zal ook erg lekker zijn.

  • 750 gram bloem en 1 el

  • 300 gram suiker

  • 3 zakjes vanillesuiker

  • zout

  • ca 350 gram abrikozenjam


Vet een bakplaat (ca 35x40 cm) in. Laat de abrikozen uitlekkern. Smelt 500 gram boter op een laag vuur en laat de gesmolten boter ca. 5 minuten afkoelen.


Meng 750 gram bloem, de suiker, de vanillesuiker en een snufje zout in een kom. Giet er de vloeibare boter geleidelijk bij. Kneed het geheel met behulp van de deeghaken van de mixer tot een kruimeldeeg. Verdeel ruim de helft van het kruimeldeeg als bodem op de bakplaat en druk de kruimels met de handen aan.


Verwam de oven voor (elektrisch: 200 graden, hetelucht 175 graden,gas stand 3) Snijd de abrikozen in blokjes. Strijk de abrikozenjam over de kruimelbodem. verdeel de abrikozen erover. Verdeel 1 el bloem over de rest van het kruimeldeeg en schud het een beetje om. STrooi het kruimeldeeg over de abrikozen en wrijf de kruimels daarbij fijn tussen de vingers.


Bak de abrikozenkruimelkoek ca 30 minuten (bij mij duurde het 40 minuten). Laat de koek afkoelen op de bakplaat. Lekker met slagroom.

Je bent ongeveer 50 minuten bezig met maken en het bakken duurt 40 minuten.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten