donderdag 8 maart 2012

Rode sneeuw in december

Thuis was ik er al in begonnen, maar in het vliegtuig heb ik het boek bijna uitgelezen, rode sneeuw in december van Simone van der Vlught.Ik zat er helemaal in,het schreeuwende kind op drie rijen van ons af hoorde ik niet en als Nico iets zei moest hij het weer herhalen. Het is lang geleden dat ik zo onder de indruk ben geweest van een boek. Het gaat over de tijd rondom de 80 jarige oorlog waarin de Spanjaarden de Nederlanden aanvielen omdat ze een ander geloof wilden aanhangen. Vanuit de burger, d.m.v. het volgen van Lidewij die trouwt met een arts en zich vestigt in Breda, en vanuit Willem van Oranje. Heel erg indrukwekkend. Beetje vreemd ook om te lezen over de Spanjaarden als vijand terwijl ik zelf onderweg was naar het door mij zo geliefde land.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten